Artur Moskała, Krzysztof Woźniak, Piotr Kluza, Karol Romaszko, Oleksiy Lopatin

Przydatność pośmiertnego badania tomografią komputerową w konfrontacji z konwencjonalną sądowo-lekarską sekcją zwłok u ofiar wypadków komunikacyjnych – kierowców i pasażerów

Usefulness of post mortem computed tomography versus conventional forensic autopsy of road accident victims (drivers and passengers)

Katedra i Zakład Medycyny Sądowej, Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum w Krakowie, Polska
Chair and Department of Forensic Medicine, Jagiellonian University Medical College, Krakow, Poland

Streszczenie
Cel pracy: Problematyka zgonów osób z wnętrza samochodu w wyniku wypadków komunikacyjnych stanowi istotną
grupę zagadnień w medycynie sądowej. Opiniowanie w tym zakresie obejmuje przede wszystkim określenie przyczyny
zgonu oraz udział medyka sądowego w procesie rekonstrukcji przebiegu zdarzenia drogowego poprzez określenie mechanizmu
powstania obrażeń ciała. Zakres opinii, jej dokładność i szczegółowość w dużym stopniu zależą od zakresu
sądowo-lekarskiego badania pośmiertnego. W tym kontekście istotne są techniki zwiększające możliwości standardowej
sekcji zwłok. W pracy przedstawiono wyniki pośmiertnego badania tomografią komputerową (post mortem
computed tomography – PMCT) ofiar wypadków drogowych z wnętrza samochodu (kierowca, pasażer), które zestawiono
z wynikami standardowej sekcji zwłok, określając zakres, w jakim badanie PMCT zwiększa w sposób istotny
możliwości badania pośmiertnego.
Materiał i metody: Analizie poddano 118 przypadków ofiar z wnętrza samochodu (kierowcy i pasażerowie), badanych
w latach 2012–2014. Sekcja zwłok w każdym przypadku poprzedzona była badaniem PMCT przy użyciu aparatu Somatom
Emotion 16 (Siemens AG, Niemcy).
Wyniki: Wyniki badań zaprezentowano w formie tabelarycznej.
Wnioski: Pośmiertne badanie tomografią komputerową w przypadku ofiar wypadków komunikacyjnych (kierowca
– pasażer) ma istotne znaczenie dla zwiększenia szczegółowości wyników, zwłaszcza w zakresie obrażeń kostnych
i przestrzeni gazowych.
Słowa kluczowe: wypadki drogowe, medycyna sądowa, pośmiertna tomografia komputerowa.
Abstract
Aim of the study: Deaths of in-vehicle victims (drivers and passengers) of road accidents represent a significant group
of issues addressed by forensic medicine. Expressing opinions in this regard involves first of all the determination of
the cause of death and the forensic pathologist’s participation in the process of road accident reconstruction through
defining the mechanism of bodily harm. The scope of the opinion as well as its accuracy and degree of detail largely
depend on the scope of forensic autopsy. In this context, techniques that broaden the capabilities of standard autopsy
are of particular importance. This paper compares the results of post mortem computed tomography (PMCT) of road imag accident victims (drivers and passengers) against the results of standard examination in order to determine the scope
to which PMCT significantly enhances autopsy capabilities.
Material and methods: The analysis covers 118 in-vehicle victims (drivers and passengers) examined from 2012 to
2014. In each case, post-mortem examination was preceded by PMCT examination using Somatom Emotion 16 (Siemens
AG, Germany).
Results: The results are presented in a tabular form.
Conclusions: In most road accident victims (drivers and passengers), post mortem computed tomography significantly
increases the results’ degree of detail, particularly with regard to injuries of bones and gas collections.
Key words: road accidents, forensic medicine, post mortem computed tomography.

Pełna wersja w .pdf

Print